Oulun osallistuva budjetointi 2026–2027
Asukkaiden ideoita toteutetaan 500 000 eurolla.
VHS- ja VHS-C nauhojen digitointimahdollisuus Oulun kirjastoon
VHS (Video Home System) -nauhat mullistivat kotivideokulttuurin Suomessa 1980-luvun alussa ja JVC ilmoitti lopettavansa VHS-nauhureiden valmistuksen jo 2008. Eli VHS-kotifilmit ovat jo vanhoja ja lapset kasvaneet aikuisiksi ja iso-isovanhemmat kuolleet, aika monet isovanhemmatkin.
Oulussa kirjastossa on tällä hetkellä mahdollisuus digitoida kaitafilmejä, mutta ei VHS-kasetteja, mikä jättää suuren aukon tarinoihin, kun oululaista historiaa jää muuttamatta digitaaliseen muotoon.
Esitän, että tällä Osallistu-rahalla hankittaisiin Ouluun johonkin kirjastoon uudelleen VHS-kasettien digitoimismahdollisuudet, sillä suuri määrä Oulun kotien tarinoita: lakkiaisia, ristiäisiä, hautajaisia, vanhojentansseja, esiintymisiä, avajaisia ja lopettajaisia on jäämässä tekniikan jalkoihin.
Nyt olisi vielä osaamista korjata rikkimenneet laitteet ja vaikka tehdä varaosat kirjastossa oleviin VHS-nauhojen digitointi laitteisiin ja ehkä hankkia toisetkin. Oulussa on OSAO, OAMK ja OY eli eiköhän osaamista täältä löydy digitoimiseen?
Kirjastopalveluna tämä toisi iloa moneen kotiin Oulussa ja loisi tasapuolisen mahdollisuuden asukkaille katsoa ja jakaa muistojaan.
Ehkä joku haluaisi näyttää filmejään muille? Siitä voisi tulla yksi uusi tapahtuma kulttuuri-Ouluun?
Tämä idea ei etene äänestykseen, koska:
Kiitos ideasta! Valitettavasti näitä laitteita ei ole enää saatavilla. Aikaisempia laitteistoja on pyritty korjaamaan saatavilla olevien mahdollisuuksien mukaan.
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
Kommentin yksityiskohdat
Näet yhden kommentin
Näytä kaikki kommentit
Oulun alue on laaja, Yli-Kiiminkiin (38 km) ja Yli-Iihin (50 km) tulee matkaa, jos digitoitavaa on usemapi nauha. Tällöin palvelun siirtäminen lähemmäs olisi perusteltua.
Muuten Oulun keskusta-alua on on aika pieni, viiden kilometrin ympyrän sisään mahtuu aika laaja-alue. Laitteet tarvitsevat osaavat neuvojat, mikä voi olla ongelma, sillä neuvojat tekevät varmaan muina aikoina lainaustoimintaan liittyviä tehtäviä. En tiedä? En vastusta, jos laitteet liikkuvat, mutta jos laitteiden siiräminen aiheuttaa ongelmaa, minulle sopii, että ne olisivat käytössä jossakin kirjastossa.
Ladataan kommentteja ...